این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد
بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی
Islamic new civilization

کرسی «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت برگرفته از تعالیم اهل‌بیت(ع) در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب»


ارسال شده در تاریخ :
کرسی «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت برگرفته از تعالیم اهل‌بیت(ع) در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب»

کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی با عنوان «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت برگرفته از تعالیم اهل‌بیت (ع) در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» برگزار شد.


به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ 
کرسی «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت برگرفته از تعالیم اهل‌بیت(ع) در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب»
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی با عنوان «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت برگرفته از تعالیم اهل‌بیت (ع) در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، محمد سوری "ارائه‌دهنده" در این کرسی که به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در دو بخش از بیانیه گام دوم انقلاب بر مسئله عرفان و معنویت تأکید کرده‌اند و ایشان در هنگام برشمردن برکات بزرگ انقلاب اسلامی، به افزایش چشمگیر «معنویت و اخلاق» در فضای عمومی جامعه اشاره کرده‌اند. 
وی گفت: مقام معظم رهبری در میان سفارش‌های پایانی خود مجدداً از «معنویت و اخلاق» بحث کرده و آن را سرلوحه کارها دانسته‌اند؛ به گفته ایشان، بیانیه گام دوم انقلاب همچون سندی بالادستی است که فقط کلیاتِ مسائل امکان طرح در آن را پیدا کرده‌اند و نمی‌توان انتظار داشت که مقام معظم رهبری خود به صورت جزئی به تک‌تک مسائل پرداخته باشند. 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در خصوص مسئله عرفان و معنویت نیز همین قضیه حاکم است و ایشان فقط به اهمیت مسئله عرفان و نقش حضرت امام خمینی(ره) به عنوان «انسان معنوی و عارف و وارسته از پیرایه‌های مادی» اشاره کرده‌اند. 
وی افزود: به نظر می‌رسد هر سه عنوانی که در این بیانیه برای حضرت امام خمینی(ره) به کار رفته (معنوی، عارف، وارسته از پیرایه‌های مادی) به یک حقیقت واحد اشاره دارد؛ در سنت عرفان اسلامی با این حقیقت آشنا هستیم. در سنت عرفان اسلامی این ویژگی‌ها از آنِ کسی است که در کنار عمل به شریعت مطهر، مسیر طریقت را نیز طی کرده باشد و به حقیقت رسیده باشد و امام خمینی(ره) یکی از همین کسان بود. 
سوری اظهار داشت: امام خمینی(ره) در دوره‌ای به آموزش عرفان و نیز سیر و سلوک عملی پرداخت که عرفان از درس‌های زیرزمینی و مخفی حوزه‌های علمیه به شمار می‌رفت؛ ولی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تحت تأثیر شخصیت حضرت امام(ره)، فضای تازه‌ای برای طرح مسائل عرفانی باز شد و برای نخستین بار به صورت رسمی در حوزه‌های علمیه درس و بحث عرفان اسلامی رونق گرفت و شیفتگان زیادی را سیراب کرد. 
وی با بیان این که باید دانست که امام خمینی(ره) میراث‌دار سنتی مهم و سترگ در عرفان بود، گفت: شخصیت‌های برجسته‌ای که همگی از عالمان بزرگ شیعه بودند، این سنت عرفانی را حفظ کرده و گسترش داده بودند و حضرت امام ـ هم در نوشته‌های خود و هم در سلوک عملی خود ـ این سنت مهم را بازتاب داده بود. 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که امام خمینی(ره) تربیت‌یافته عرفان شیعی است، عرفانی که از سنت پیامبر(ص) و امامان شیعه(ع) برگرفته شده و تصریح کرد: این سنت عرفانی هر چند در اوایل حیات سنت شیعی و نزد عالمان بزرگی مانند ابن ادریس، شیخ مفید و...