بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی
Islamic new civilization

کرسی «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت برگرفته از تعالیم اهل‌بیت(ع) در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب»


ارسال شده در تاریخ :
کرسی «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت برگرفته از تعالیم اهل‌بیت(ع) در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب»

کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی با عنوان «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت برگرفته از تعالیم اهل‌بیت (ع) در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» برگزار شد.


به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ 
کرسی «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت برگرفته از تعالیم اهل‌بیت(ع) در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب»
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی با عنوان «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت برگرفته از تعالیم اهل‌بیت (ع) در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، محمد سوری "ارائه‌دهنده" در این کرسی که به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در دو بخش از بیانیه گام دوم انقلاب بر مسئله عرفان و معنویت تأکید کرده‌اند و ایشان در هنگام برشمردن برکات بزرگ انقلاب اسلامی، به افزایش چشمگیر «معنویت و اخلاق» در فضای عمومی جامعه اشاره کرده‌اند. 
وی گفت: مقام معظم رهبری در میان سفارش‌های پایانی خود مجدداً از «معنویت و اخلاق» بحث کرده و آن را سرلوحه کارها دانسته‌اند؛ به گفته ایشان، بیانیه گام دوم انقلاب همچون سندی بالادستی است که فقط کلیاتِ مسائل امکان طرح در آن را پیدا کرده‌اند و نمی‌توان انتظار داشت که مقام معظم رهبری خود به صورت جزئی به تک‌تک مسائل پرداخته باشند. 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در خصوص مسئله عرفان و معنویت نیز همین قضیه حاکم است و ایشان فقط به اهمیت مسئله عرفان و نقش حضرت امام خمینی(ره) به عنوان «انسان معنوی و عارف و وارسته از پیرایه‌های مادی» اشاره کرده‌اند. 
وی افزود: به نظر می‌رسد هر سه عنوانی که در این بیانیه برای حضرت امام خمینی(ره) به کار رفته (معنوی، عارف، وارسته از پیرایه‌های مادی) به یک حقیقت واحد اشاره دارد؛ در سنت عرفان اسلامی با این حقیقت آشنا هستیم. در سنت عرفان اسلامی این ویژگی‌ها از آنِ کسی است که در کنار عمل به شریعت مطهر، مسیر طریقت را نیز طی کرده باشد و به حقیقت رسیده باشد و امام خمینی(ره) یکی از همین کسان بود. 
سوری اظهار داشت: امام خمینی(ره) در دوره‌ای به آموزش عرفان و نیز سیر و سلوک عملی پرداخت که عرفان از درس‌های زیرزمینی و مخفی حوزه‌های علمیه به شمار می‌رفت؛ ولی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تحت تأثیر شخصیت حضرت امام(ره)، فضای تازه‌ای برای طرح مسائل عرفانی باز شد و برای نخستین بار به صورت رسمی در حوزه‌های علمیه درس و بحث عرفان اسلامی رونق گرفت و شیفتگان زیادی را سیراب کرد. 
وی با بیان این که باید دانست که امام خمینی(ره) میراث‌دار سنتی مهم و سترگ در عرفان بود، گفت: شخصیت‌های برجسته‌ای که همگی از عالمان بزرگ شیعه بودند، این سنت عرفانی را حفظ کرده و گسترش داده بودند و حضرت امام ـ هم در نوشته‌های خود و هم در سلوک عملی خود ـ این سنت مهم را بازتاب داده بود. 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که امام خمینی(ره) تربیت‌یافته عرفان شیعی است، عرفانی که از سنت پیامبر(ص) و امامان شیعه(ع) برگرفته شده و تصریح کرد: این سنت عرفانی هر چند در اوایل حیات سنت شیعی و نزد عالمان بزرگی مانند ابن ادریس، شیخ مفید و...، چندان مستندات روشنی ندارد؛ ولی پس از دوره صفویه و نزد عالمانی مانند ابن ابی‌جمهور احسایی، قاضی نورالله شوشتری، صدرالمتألهین و آقامحمد بیدآبادی تاریخچه واضح و روشنی دارد. 
وی افزود: این سنت تا به امروز زنده است و قابل انکار نیست که امام خمینی(ره) یک شخصیت عرفانی دارد؛ بیشترین آثار قلمی امام(ره) در زمینه عرفان و معنویت بوده است و این شخصیت با آن جامعیتی که داشت، به کار سترگی مانند انقلاب اسلامی همت کرد؛ ولی متأسفانه امروزه برخی با چنین سنتی مخالفت می‌کنند و گاه - هر چند نه آشکارا - شخصیت عرفانی امام(ره) را تخطئه می‌کنند.  
سوری با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: در این بیانیه، مقام معظم رهبری می‌فرماید: باید گذشته را شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت»؛ این در ‌حالی است که متأسفانه در سال‌های اخیر جریانی در حوزه‌های علمیه فعال شده است که برخلاف دیدگاه‌های حضرت امام خمینی(ره) به‌شدت با عرفان و معنویتی که به دست عالمان شیعه به وجود آمده و با تعالیم اهل‌بیت(ع) هماهنگ است، مخالفت می‌کند. این جریان به سبب جایگاه بلند معنوی و سیاسی حضرت امام(ره) جرئتِ مخالفت صریح با ایشان را ندارد؛ ولی با دیگر نمایندگان عرفان اسلامی برخورد تندی دارد و کمر بسته است که حوزه‌های علمیه را از عرفان و معنویت تهی کند.
در ادامه این جلسه علمی، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اسلامی به‌عنوان "ناقد" گفت: می‌توان این بیانیه را پیشران حرکت‌های آتی در حوزه علمیه قم دانست؛ زیرا عرفان اسلامی در‌ واقع همان جهاد با نفس است که با عنوان «جهاد اکبر» در معنویت اهل بیت(ع) معرفی شده است. 
وی گفت: انقلاب اسلامی یک تحول عظیم در قرن بیستم بود که دین را به عنوان عنصر تحول‌ساز مطرح کرد؛ امام خمینی(ره) به‌عنوان شخصیت برجسته و رهبر انقلاب اسلامی، یک عنصر عرفانی است و این جنبه وجودی امام خمینی(ره)، حتی بر جنبه‌های دیگر شخصیت امام(ره) برجستگی خاصی داشت. 
ناقد این نشست تصریح کرد: روحیه اعتماد به نفس و توکلی که در شخصیت امام(ره) وجود داشت، این‌گونه روحیات را از عرفان کسب کرده بودند. امام به نوعی «تدریج» در تربیت عرفانی معتقد است که این باور حتی در تربیت سیاسی و حتی تربیت فقهی ایشان نیز جاری شده است؛ مثلاً تأکید بر عنصر زمان و مکان یا اقتدا به اهل سنت در مسجد الحرام در فقه امام خمینی(ره)، از همین تربیت عرفانی نشأت گرفته است. 
وی افزود: امام جامعه اسلامی را به‌عنوان یک مجموعه جامع می‌دیدند و متناسب با همان فتوا می‌دادند. یا پذیرش جمهوریت به‌عنوان قالبی برای اجرایی‌شدن اسلام از همین روحیه امام(ره) اخذ شده است. 
حجت الاسلام والمسلمین اسلامی با بیان این که متأسفانه در سال‌های اخیر به‌ویژه در حوزه‌های علمیه آوردن اسم عرفان اندکی مشکل‌ساز شده است، اظهار داشت: اگر این روحیه ادامه یابد، گرایش به عرفان‌های کاذب در میان جوانان گسترش می‌یابد و این برای ایران اسلامی خطرآفرین است. 
وی گفت: به‌طور کلی ایرانیان به عرفان و اشراق‌های معنوی گرایش دارند و امروزه با توجه به همین امر حتی در حوزه‌های علمیه باید تلاش کنیم ادبیات عرفانی را در مدارس علمیه گسترش دهیم. 
ناقد این نشست تصریح کرد: در عرفان اسلامی، نوعی نگاه کثرت‌گرایانه حاکم است و امام خمینی(ره) نیز در آرای علمی و رفتارهای سیاسی خود از این نگاه برخوردار است. به یک معنا می‌توان گفت جامعیت شخصیت امام(ره) از عرفان او اخذ شده است.
در ادامه، سوری در پاسخ به پرسش یکی از حاضران که تأکید مقام معظم رهبری بر معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب را بی‌ارتباط با عرفان به‌ویژه عرفان نظری می‌دانست، اظهار داشت: معنویت اهل بیت(ع) و آنچه در روایات ما درباره مقامات معنوی آمده است، جز در عرفان اسلامی به صورت منسجم و نظام‌مند نیامده است. 
وی افزود: ما عرفان شیعی داریم و تعالیم اهل بیت(ع) در عرفان امام خمینی(ره) و استادان ایشان به صورت منسجم و نظام‌یافته عرضه شده است؛ حتی افرادی مانند ابن‌عربی و دیگرانی که در سنت عرفانی از اهل سنت بوده‌اند، خود بارها اعلام کرده‌اند که تعالیم عرفانی‌شان را از پیغمبر اسلام و اهل‌بیت او اخذ کرده‌اند و این نشان می‌دهد که نظام عرفانی اهل سنت و شیعه دو  نظام عرفانی مستقل از هم و دو سنت جداگانه نیستند؛ بلکه یک سنت عرفانی است که در شخصیت بزرگانی مانند امام خمینی تبلور یافته است.
حجت الاسلام والمسلمین اسلامی نیز در پاسخ به این نقد که منظور مقام معظم رهبری از معنویت، عرفان مصطلح نیست، بلکه معنویت برخاسته از تعالیم اهل بیت (ع) می‌باشد افزودند خود رهبری معظم فرموده‌اند «این انقلاب بی‌نام [امام] خمینی در هیج جای جهان شناخته شده نیست». لذا عرفان از انقلاب جدایی‌ناپذیر است. نقطه پرگار حرکت‌های انقلاب اسلامی، توجه به معنویت و عرفان است.   
---------------------
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تبیین کرد: 
کتاب، ضرورتی برای گام دوم انقلاب
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: آنچه برای گام دوم انقلاب اسلامی ضرورت دارد، کتاب خواهد بود و علت آن هم ملزوم بودن کتاب برای تمدن سازی محسوب می شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در نشست علمی «کتاب و گام دوم انقلاب» که به همت این دفتر برگزار شد، اظهار داشت: کتاب، حلقه وصل میان نسلها و مهمترین عامل مؤثر در تمدن سازی است و هیچ تمدنی بدون کتاب ایجاد نشده و دوام پیدا نکرد.
وی گفت: کتاب در سالهای مختلف نقشهای مختلفی را ایفا کرده که یکی از نقشها، مخزن دانش دانشمندان است، دانمشندانی مانند علامه طباطبایی و علامه مجلسی کاوشهای علمی چندین ساله خود را در قالب کتاب در اختیار بشر قرار داده اند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه توسعه دانش، نقش دیگر کتاب است، تصریح کرد: مخازن بزرگ علمی به دست بشر داده میشود که برای توسعه آن دانش، افراد زیادی تلاش میکنند؛ کتاب در نقش ترویج دانش و فرهنگ و معرفت قرار می گیرد و محملی برای ترویج یافتههاست.
وی افزود: در سالهای اخیر، نقش دیگری به عنوان رسانه بین نسلی به کتاب اضافه شده است، این فرصتِ خوبی شد که کتاب توانست در زندگی مردم ورود پیدا کرده تا انسانهای عادی و دور از عرصه های علمی با کتاب زندگی کنند.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی در تشریح نقش رسانه ای بین نسلی کتاب، اظهار داشت: این نقش، کتاب را در دهههای اخیر حفظ کرده است، اکنون جایگزینهای سهلتری برای نقشهای قبلی کتاب وجود دارد که برای فصل بعدی باید برنامهای داشت تا به ابزاری برای زندگی مردم تبدیل شود و کتاب بخش زندگی انسان بشود.
وی ضمن اشاره به این که آنچه برای گام دوم انقلاب اسلامی ضرورت دارد، کتاب است و علت آن هم ملزوم بودن کتاب برای تمدن سازی محسوب میشود، گفت: باید با خلاقیت و نوآفرینی و استراتژیک جدید، کتاب را به متن زندگی نسل آینده برسانیم.
در حاشیه این مراسم، از هشت کتاب دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در حوزه قرآن و نظام اخلاقی قرآن با عناوین  «نوآوریهای قرآنی»، «ایدههای نوآورانه قرآنی»، «نظام اخلاقی قرآن»، «معناشناسی عبودیت در قرآن»، «کاربردشناسی جملات مشابه در قرآن»، «پرسشها و پاسخهای قرآنی»، «ادبیات گفتمان در قرآن کریم» و «بازگشت به قرآن» رونمایی شد.
----------------
به همت دانشگاه باقرالعلوم(ع) صورت گرفت؛
برگزاری نشست «چالش های وحدت حوزه علمیه و دانشگاه در راستای گام دوم انقلاب اسلامی»
نشست «چالش های وحدت حوزه علمیه و دانشگاه در راستای گام دوم انقلاب اسلامی» به همت دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، نشست «چالش های وحدت حوزه علمیه و دانشگاه در راستای گام دوم انقلاب اسلامی» در ادامه سلسله نشست های علمی همایش ملی «گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی»، با ارائه سیدمحمدعلی غمامی «عضو گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)» و با حضور حجت الاسلام حسین سوزنچی به عنوان «ناقد» برگزار شد.
در این نشست، غمامی به ایده دانشگاه اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: ایده دانشگاه با توجه به اصل تأسیس و هویت آن، در حال حاضر به یک چالش در غرب تبدیل شده است.
وی بیگانه سازی علوم، بیگانه سازی استاد و دانشجو، بیگانه سازی دانشجو و جامعه را گوشزد کرد و افزود: در عربی به جای دانشگاه از کلمه «جامعه» استفاده می شود؛ جایی که علوم مختلف و دانشمندان جمع می شوند؛ در صورتی که در حال حاضر، دانشها با هم مرتبط نیستند، میان استاد و شاگرد قرابتی نیست و جامعه با قبیله محققان دانشگاهی بیگانه است و دانشگاه، زبان تفاهم با جامعه را بلد نیست و آنها اصطلاحات و حرف یکدیگر را متوجه نمیشوند.
عضو گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این که تخصصی شدن علوم، مایه ضعف دانشگاه است، تصریح کرد: جویندگی دانش، مستلزم آگاهی از کل دانش است؛ اگر کسی دنبال علم و حقیقت است، باید با اطلس دانش آشنا باشد، در صورتی که امروزه نهاد دانشگاه در کشور گاهی آمریکایی و گاهی آلمانی است و قرار است روزی دانشگاه اسلامی باشد.
وی با برشمردن مؤلفههای دانشگاه اسلامی گفت: امروزه در یک بلاتکلیفی و عدم پیوست فرهنگی در دانشگاه مواجه هستیم، در صورتی که در تعریف دانشگاه اسلامی باید بافت تاریخی در ایده دانشگاه اسلامی، تعیین و فهم وضعیت کنونی، اهداف دانشگاه، تبدیل کنشهای پراکنده به کنش جمعی، بحث تولید علم، قید نظم و مسأله آموزش و پرورش ملاحظه شود.
غمامی به سیر تطور دانشگاه باقرالعلوم(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه باقرالعلوم(ع) ابتدا دائره تبلیغات امام نامگذاری شد و آغاز آن با ریاست حجت الاسلام والمسلمین آل غفور و رشته علوم سیاسی و هدفش تربیت مبلغ انقلابی بوده است، در مرحله بعد با اضافه شدن حوزه حکمت و فلسفه تغییر نام داشت و همزمان با فضای روشنفکری در دفتر تبلیغات اسلامی، از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نماد روشنفکری حوزه معرفی شد که مبلغ روشنفکر تربیت میکرد؛ دوران حاضر نیز با ریاست حجت الاسلام والمسلمین واعظی و تحولاتی همچون سامانه قطبها و با پیگیری معضلات اجتماعی و حل مسائل نظام، دانشگاه ذیل این مسأله تعریف شده است.
وی امتیازات دانشگاه باقرالعلوم(ع) را برشمرد و تأکید کرد: در بررسیهای انجام شده از چند مرکز دانشگاهی و حوزوی از جمله دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه صدا و سیما، مؤسسه امام خمینی(ره)، دانشگاه مفید و دانشگاه آزاد، تنها دانشگاه باقرالعلوم(ع) خصوصیات متمایزی نسبت به سایرین داشته و به ایده دانشگاه اسلامی نزدیک بوده است، هر چند 90 درصد از ظرفیت بالقوه آن هنوز فعال نشده است؛ به عنوان مثال دانشگاه امام صادق(ع) اذعان دارد که دانشگاه است و حوزه نیست، مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح دارد که نمیخواهد دانشگاه باشد، دانشگاه مفید که اصلاً فضای حوزوی ندارد و کاملاً مدرن شده است و دانشگاه آزاد اسلامی که بیشتر با نام دانشگاه آزاد شناخته میشود.
در ادامه، حجت الاسلام سوزنچی به سابقه طولانی چالش وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: در باب اسلامی شدن دانشگاه، حرف بسیار زده شد اما اقدامی نشد، و برای غربی شدن آن تا جایی که امکان داشت، اقدام عملی شد و کار عملیاتی صورت گرفت.
وی گفت: در فضای نظامی دو نهاد موازی، توجیه عقلانی و منطقی دارد اما ایجاد دو فضای موازی در فضای آموزشی، توجیهی ندارد.
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به غلبه عقلانیت صوری بر عقلانیت ابزاری در دانشگاه اشاره و تصریح کرد: دانشگاه در حال حاضر کاملاً بروکراتیک شده و فقط دنبال حیات مادی است، از طرفی، حوزه فقط به دنبال حیات معنوی است و اینجاست که عملاً جدایی دین از سیاست اتفاق افتاده است، با این وضعیت باید به دنبال ایده واحدی باشیم که حیات مادی و معنوی را توأمان داشته باشد.
وی ساختارگرایی و پیروی حوزه علمیه از دانشگاه را آسیب خواند و افزود: امروزه دانشگاه، متفکر پرور نیست که علم و تحول علمی دغدغهاش باشد؛ بنابراین، تصور میشود اگر ساختار تولید شود، میتواند موفق باشد و هر کسی در این ساختار و فرمول قرار گرفت، موفق است، در صورتی که ساختار به شدت فشل و ناکارآمد است؛ لذا عمل به لیستی از قوانین، ملاک استاندارد و پیشرفت شناخته میشود.
حجت الاسلام والمسلمین سوزنچی با انتقاد از فضای مدرک گرایی در حوزه خاطرنشان کرد: جهت گیری آموزش و پرورش به سمت دانشگاه بوده و جهت گیری دانشگاه به سمت غرب است؛ نباید حوزه علمیه تبدیل به دانشگاه شود چرا که زیرساخت آموزشی حوزه با دانشگاه متفاوت است؛ علم در حوزه علمیه، مقدس است، اما در دانشگاه ساینس است، در دانشگاه، ساختار حاکم است؛ اما در حوزه، کنشگران و طلاب نقش اصلی را دارند که میتوان با تغییرات جزئی در حوزه سنتی، امتیازات ساختار را نیز لحاظ کرد.
------------------
در نشست علمی «کتاب و گام دوم انقلاب» تبیین شد: 
شکل گیری تمدن ها مرهون گسترش دانش است
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: علم بدون زمان و مکان است و هیچ مرزی را برای خود نمی شناسد و اگر تمدنی شکل گرفته باشد، قطعاً با گسترش دانش ممکن شده است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد در نشست علمی «کتاب و گام دوم انقلاب» که به همت این دفتر برگزار شد، اظهار داشت: دانش راه‌های رسیدن به اقتصاد برتر، صلح برتر، فکر و اندیشه برتر را شکل می‌دهد و بی‌شک برای نیل به این شاخص‌ها باید به علم، نوآوری، کتاب و کتابخوانی بیش از گذشته توجه کرد و در این زمینه برپایی نمایشگاه‌های دائمی عرضه کتاب راهکاری مناسب به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اهمیت توجه به کتاب برای شکل‌گیری و گسترش تمدن با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب گفت: آنچه که انبیا الهی در پی تحقق آن بودند، همانا تمدن انسانی و الهی بوده است و این امر با دانش و دانش‌گستری محقق می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به آیاتی از قرآن کریم اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین و اساسی‌ترین پایه تمدن‌سازی، دانش و دانش‌سازی است و باید این مهم را به عنوان گام نخست برای شکل‌گیری تمدن در نظر بگیریم.
وی افزود: تمدن الهی و اسلامی، مسبوق به شناخت خداوند است، به این معنا که انسان را در ابتدا باید متوجه خدا کرد و سپس این انسان متوجه خدا، برای نقش آفرینی در تمدن باید به ابزار لازم علم و دانش مجهز شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی راد با بیان اینکه امیدآفرینی و ایجاد امید صادق در جامعه کنونی ضروری است، اظهار داشت: امیدهای کاذب نباید در کشور شکل بگیرد؛ در این ارتباط باید به آنچه دشمن برای بین بردن امید در ایران در فکر دارد، حساس باشیم.
وی گفت: قرآن به ما تأکید می‌کند که نقشه‌های دشمنان را شناسایی کنیم و برابر آن بایستیم.
این استاد حوزه و دانشگاه بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به علم و فناوری تأکید و تصریح کرد: موضوع مذکور در بیانیه گام دوم تأکید شده است که برای دستیابی به آن باید کتاب و کتابخوانی به منظور دانش افزایی بیش از پیش در بین همگان ترویج شود.
وی برپایی نمایشگاه‌های کتاب در مناطق محروم را مهم دانست و افزود: نمایشگاه های مناطق محروم فروش بیشتری در مقایسه با دیگر مناطق دارند، زیرا علاقه در آنجا به مراتب بیشتر است.
--------------------


 



پوستر همایش

نمایه ISC

40828-98190

مقالات ارسالی در دبیرخانه همایش، ویرایش خواهد شد.




© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.0)